Moderne SEO-tekster besvarer folks spørgsmål

Den klassiske betydning af begrebet SEO-tekster er søgemaskineoptimerede tekster, som skaffer den bedst mulige placering i søgeresultaterne, for det søgeord teksten er optimeret mod. Det er stadig rigtigt, men i mange år har fokus været på at gøre søgemaskinerne tilfredse og det var ikke nødvendigvis kønne metoder, der blev taget i brug.

I løbet af de sidste 10 år, er fokus skiftet. Samarbejdet med søgemaskinerne har fået større fokus på kvalitetsindhold og reel brugervenlighed. Når brugeren er glad, så er Google også glad.

I dag handler det derfor først og fremmest om at skabe størst mulig relevans for de læsere, der finder din tekst via en Google søgning.

Her får du 5 trin til effektive SEO-tekster, der både giver bedre placeringer i søgeresultaterne og bedre brugeroplevelser for dine læsere:

1. Udpeg søgeord og fraser, som det er relevant for dig, at blive fundet på

Start med at identificere de bedste søgeord og søgefraser. Nogle af søgeordene vil være oplagte og andre skal du måske lede lidt efter.

Brug din søgeordsanalyse som et strategisk greb til at afdække, hvilke søgninger du med fordel kan ranke på, for at tiltrække besøgende til din hjemmeside.

Brug søgeordene naturligt i dine tekster. Vil du have en retningslinje at gå efter, kan du arbejde med en 1-2% søgeordstæthed, men det vigtigste er i virkeligheden at både søgeord og søgehensigt fremgår naturligt som en del af din tekst.

2. Udpeg relevante spørgsmål, som du kan svare på og udvikle SEO-tekster til

Måske findes der et spørgsmål, du kan besvare bedre end din konkurrent? Eller måske kan du imødekomme lige præcis din målgruppes indvendinger ift. et ofte stillet spørgsmål?

Du kender garanteret godt din målgruppes mest oplagte spørgsmål. Den kommende efterskoleelev spørger: What’s in it for me? Forældrene til efterskoleeleven spørger: Hvad koster det?

Jo mere konkret og jo tidligere i teksten, du besvarer målgruppens spørgsmål, jo bedre er dine chancer for en god placering i søgeresultaterne. Hvis du er ekstra snedig, besvarer du spørgsmålet allerede i manchetten, men formuleret på en måde, som pirrer nysgerrigheden nok til at læse videre i brødteksten.

Ellers er fokus bare at få besvaret de spørgsmål folk stiller, i relation til de søgeord, du gerne vil ranke på – også selvom det måske ikke er din kerneydelse, det handler om til at begynde med.

Se det som et springbræt til noget andet.

Giv dine læsere et brugbart svar og sørg for at give dem en relevant vej videre ind i dit univers. Lav en intern linkbuildingstruktur, som bliver ved med at give læseren gode oplevelser.

3. Hjælp Google med at identificere søgeord og fraser i din tekst

Hvordan gennemskuer Google så hvilke søgeord, søgefraser og søgehensigter der skal tages med for din side i søgeresultaterne?

Du kan selv hjælpe Google ved at bruge de vigtigste søgeord og fraser i din url, overskrift og manchet. Sørg for at søgeord og søgehensigt fremgår naturligt i tekstens indhold og lad også gerne det primære søgeord fremgå af din title – altså den tekst, Google kan finde på at vise som overskrift i søgeresultaterne.

4. Hjælp Google med at forstå tekstens semantiske betydning

Semantisk relevans handler kort og godt om meningen med teksten. Med andre ord handler det om search intent eller på dansk: søgehensigt.

Du kan med fordel forholde dig til søgehensigten, fordi Google går efter at opfylde den intention folk har, når de søger på Google. Der kan ofte være forskellige søgeintentioner forbundet med samme søgeord. Derfor leder Google efter synonymer og beslægtede ord i teksten, som fortæller noget om søgeordets betydning i en større sammenhæng.

Et kendt eksempel er ordet panda, som får de fleste til at tænke på det sort-hvide dyr i Kina. Men for en mere specifik målgruppe kan en sådan søgning lige så fint handle om Googles søgealgoritme, som også går under navnet panda.

Når du skriver din tekst, kan du ved hjælp af beslægtede termer, hjælpe Google med at gennemskue, hvilke søgehensigter din side skal vises som søgeresultat for. Hermed styrker du den semantiske relevans i din tekst, hvilket er en faktor, når Google vælger, hvilke tekster der bedst besvarer brugernes spørgsmål.

5. Udvælg et realistisk mål for, hvad læseren skal gøre, når (eller inden) han/hun forlader siden

Sidst, men ikke mindst, skal du vælge en ønsket handling på din side. Jo mere afklaret du er ift. hvad den ønskede handling er, jo lettere bliver det at skrive din tekst. For uanset hvad teksten handler om, så går det ud på at få læseren til at gøre noget bestemt bagefter.

Her er det dog en kunst at finde balancen mellem det, du allerhelst vil have læseren til at gøre (købe, bestille, booke eller lignende) og det, som er realistisk at læseren rent faktisk vil gøre, på dette punkt i kunderejsen.

Resist the urge to close.

Mange gange er tid på siden eller bløde konverteringer et vigtigt step på rejsen, som vi gør klogt i ikke at springe over.